Thursday, May 10, 2012

Mengenal " Visa bussiness"ke Tanah Haram.

       Suami saya dalam proses memohon " bussiness visa" untuk ke Mekah tidak beberapa lama lagi.Untuk kali ini en suami akan memohon "multiple entry visa" yang membolehkan dia memasuki Mekah tanpa sekatan dan perlu memohon visa sehingga tamat tempoh.Visa ini jarang di gunakan oleh orang awam kerana sekatan peraturan yang ketat dari kerajaan Arab Saudi.Visa ini juga boleh digunakan pada musim haji,dan paspport tidak di simpan oleh pihak muasasah.Pemegang visa ini tidak tertakluk dengan peraturan visa umrah atau visa haji yang di gunakan oleh rakyat Malaysia.
   Pada musim Haji Tanah Haram akan di tutup dalam jangka masa tertentu.Pemegang visa ziarah pada musim haji,tidak terangkum dalam peraturan ini.Berminat dengan visa ini? Pastikan anda boleh menjawab soal jawab di imigresen dan yang kedua boleh telefon ke kedutaan Saudi cara memohon visa ini.

3 comments:

  1. Salam Yong,
    ada mak kpd kawan akak (ore Kelate) dok Makkah guna visa umrah...tapi sambung sampai musim haji. Selamat!

    ReplyDelete
  2. Boleh guna kak..kalau tak ditangkap...ok je:)) ...visa bussiness untuk orang yang keluar masuk Mekah -keluar - masuk balik...biasanya untuk peniaga.Visa ni memerlukan jaminan bond..bank etc dari pemohon

    ReplyDelete
  3. salam Puan Salina... any advise untuk cara n tips mohon visa business ni x? saya dalam proses nak mohon.. tp got no idea... kalo x keberatan bole share any info? tima kasih bebanyak ye..


    regards,
    Akhmal
    zackmeezy@yahoo.com

    ReplyDelete