Saturday, May 19, 2012

Mendekati Kubur mendekatkan mati


Maqam ini ditengah bandar Istanbul.Saya tidak pasti nama Sultan yang ditanam di sini.Cuma diluar Maqam ini ramai pembesar yang di turut di semadikan.Mishaal yang berumur 6 tahun,saya ajarkan untuk menghadiahkan Al Fatihah.Ajaran dari suami umtuk isteri dan kemudian untuk anakanda berdua.Untuk rekod maqam berada di area Eminonunu,berhampiran Yeni Cami.



Ini pula di Eyup.Saya amat suka di sini bagi menziarahi Maqam Abu Ayyub Al Ansari.Sahabat nabi yang di semadikan di kawasan yang di panggil Eyub.Saya sempat berkenalan dengan seorang sahabat dari Saudi dengan menggunakan Bahasa Arab yang agak terhad.Sentiasa berkobar membaiki Bahasa ARab...tapi en suami kurang membantu..:))Dia tolong pasang cd arab je  atas keta..Sebenarnya di Turki ini banyak perkataan Arab yang mudah ditangkap oleh halwa  telinga,seperti kahvati kata asal kahva,atau kopi,dukkan,kedai  dan banyak lagi.Penguasaan Bahasa Turki saya pula baru meningkat 3 %.Kena datang banyak kali ke sini,untuk menambah penguasaan Bahasa Turki.
   Kawasan seperti Eyup,Fateh sangat subur dengan ajaran dan mungkin juga "ritual" yang menjadikan Islam dekat dihati masyarakat Turki.

No comments:

Post a Comment