Saturday, May 19, 2012

Tulip


   Istanbul merupakan negara yang penuh dengan bukit,selat dan lautan.Panorama alamnya sangat cantik.Dipetang hari yang redup saya "memaksa" suami membeli tiket untuk Bosphorus Cruise.Saja melayan hati kekonon dalam telemovie.Cuma saya terlupa membawa jaket dan pakaian anak anak saya sangatlah tidak sesuai.Akhirnya pelayaran selama sejam,cukup menyejukkan.Rasa macam nak suruh kapten berhenti sebab cuaca teramat sejuk apabila kapal mula membelah lautan.Pengangkutan laut di Istanbul sangat efektif.Kebiasaan nya saya hanya mengambil kapal penumpang untuk ke Istanbul bahagian Asia.Kapal penumpang tidak mahal ,kalau tak salah tak sampai dua lira.namun kerana nak jadi pelancong,suami ikutkan saja membeli tiket cruise,30 lira.esoknya ,semasa ke Eminonu,suami sengaja menyakat,"tak teringin naik kapalkah?"...saya hanya tersenyum...serik dah....

Ini gambar dihadapan masjid biru.hotel saya menginap hanya 5 min berjalan kaki.Selepas kahvati,saya mengheret anakanda dalam misi mencari tulip.Hasil propaganda kak Halimah,penulis vogue Moh Kembara,saya teramatlah tak sabar nak menatap tulip.

 Adakah misi saya berjaya?Ye,tulip memang ada,tapi tak banyak,sebab musim sejuk sudah ke fasa musim panas.Tahun depan macam nak paksa je suami pastikan saya datang Istanbul di penuhi pokok tulip.Gambar tulip yang berpuluh-puluh keping masih didalam kamera.belum di transfer..Insyallah akan saya kongsikan....

1 comment:

  1. Salam Yong Salina,

    Kalau nak tengok banyak bunga tulip, gi awal Mac hingga April. April ada Lale Festival tapi akak tak penah gi festival ni. Tengok bunga kat taman dan tepi-tepi jalan pun dah bersyukur!

    ReplyDelete