Tuesday, August 28, 2012

Visa Umrah Visa Ziarah 2012

  

     Bagi makluman rakan-rakan,visa umrah bagi tahun 2012/1433 H sudah ditutup beberapa hari sebelum Ramadhan yang lepas. Tanah suci Mekah sedang bersedia bagi menerima tetamu bagi musim haji yang menjelang tiba.Ada di kalangan rakan-rakan yang bertanya mengenai cara kemasukkan ke tanah suci sekiranya ingin menggunakan visa selain visa umrah.Di bawah merupakan sedikit panduan,yang mungkin perlu di buat di buat semakan semula.

Visa Ziarah
  1. Ada beberapa kategori visa ziarah.Ada visa ziarah pelancongan,ada visa ziarah perniagaan dan visa ziarah yang diperolehi sekiranya ada keluarga yang menjadi pemastautin di Arab Saudi.
  2. Visa ziarah jarang di jual oleh syarikat travel kerana ia sukar di perolehi dan terhad.
  3. Visa ziarah pelancongan yang diperolehi oleh syarikat travel esperti Andalusia telah di batalkan.Peraturan ziarah dan umrah sering bertukar ganti  mengikut prasyarat kerajaan Arab Saudi.
  4.  Visa ziarah membolehkan pemegang visa memasuki Arab Saudi dari mana-mana kawasan di  negara tersebut seperti Riyadh,Dammam etc.
  5. Visa ziarah mempunyai pelbagai versi,single entry dan multiple entry
  6. Visa ziarah membolehkan pemegang visa mengunakan domestik airport di Arab SAudi.Pemegang visa umrah perlu menggunakan  Airport Haji yang banyak kerenah.
  7. Sekiranya  ada keluarga terdekat seperti anak ,adik etc yang menetap di Arab Saudi secara sah,mereka boleh membantu untuk mendapatkan "calling visa" atau visa ziarah.
  8. Semua visa ziarah perlu di proses oleh wakil yang mahir dalam proses ini.
Visa umrah bagi tahun 1434 H akan di buka 15 D isember atau 1 Safar 1434 H.Namun begitu pembelian tiket tidak digalakkan di buat awal kerana tida kepastian visa umrah akan di luluskan.Walaupun permohonan di buka,kelulusan tertakluk kepada kuasa penuh wakil kerajaan Arab Saudi di Malaysia.

No comments:

Post a Comment