Wednesday, August 8, 2012

Siffin ...dan Uhud

                           Peperangan dan senjata merupakan salah satu taktik politik kuno yang masih digunakan sehingga zaman moden ini.Mencetuskan konflik antarabangsa,penghapusan kaum sentiasa dan terus berlaku,seolah-olah sejarah sentiasa berulang.
                            Saya dalam rangka kerja menggubal silibus matapelajaran Sirah yang sering diajar di kebanyakkan sekolah agama di Malaysia dan teringat beberapa fakta mengenai motif dan tujuan peperangan.
                       Kebanyakkan anak murid diajar mengenai Perang Badar,Ahzab ,Khandaq ,Siffin dan bermacam-macam peperangan.Biasanya topik yang diulas hanya melewati,tarikh,jumlah atau impak peperangan dan pendekatan sejarah yang konvesional.
                    Sewaktu saya melawat Turki,saya sempat melihat senjata-senjata yang di pamerkan di Topkapi.Banyak juga senjata yang dihadiahkan dari kerajaan seperti China,Jepun dan banyak lagi negara.Di catatkan juga,antara kunci kejayaan menawan Constantinople ialah sejenis meriam yang mampu merobohkan tempoh kota yang gah itu.


                                                Pakaian perang yang di pamerkan di Topkapi

                Perang Khandaq pula,memperlihat strategi perang yang di cetus oleh Salman Al Farisi.Cetusan idea ini dikatakan hasil dari pengalaman tamadun Parsi yang lebih ke hadapan pada masa itu.Pada masa itu juga,di nukilkan hadis yang  menjadi visi dan misi Khalifah selepas Rasullah ,iaitu,visi kota Konstantinople akan jatuh pada Raja yang terbaik.
                Sewaktu saya menziarahi kawasan Eyup,saya tidak memahami mengapa maqam Abu Ayyup Al Ansari perlu berada di Konstantinople.Mengikut rekod yang di catat ,rumah Abu Ayyup menjadi pilihan Nabi Muhammad (saw) sewaktu mula sampai ke Madinah.Ini bermakna,Abu Ayyup merupakan insan terpilih.Insan terpilih ini memilih untuk berada di Islambul.Memilih untuk berjumpa raja yang terbaik,tentera yang terbaik.
                    Setelah beberapa fakta saya halusi,kedudukan Istanbul bukan sahaja penting dari sudut sejarah,namun ada sejarah baru yang akan tercipta.Ia semakin jelas bila berlaku krisis di Syria.Syria sebagai kota ilmu merupakan pertahanan "minda" bagi ummah.Istanbul pula dijatuhkan dengan peperangan idealogi dan emosi.Uthamaniyyah dijatuhkan dengan peranan sekularisme dan nasionalisma.
                 Penghapusan etnik di Bosnia,di Burma,di Kashmir,di Ulgur merupakan "grand design" yang telah lama di rancang.Pattani ,Moro merupakan hanya titik-titik geografi bagi mengurangkan perkembangan tamadun Islam.
          Selepas Khalifah-khalifah yang empat,Abbasiyyah,Umayyah,Uthamaniyyah,pihak yang merancang bersungguh mengurangkan titik fokus yang bernama Muslim.Prinsip nation memisahkan kesatuan-kesatuan ini.Muslim tidak perlu diperangi secara terbuka dan berdepan,hanya memisahkan mereka  dari leluhur dan Al Quran.Mereka cukup takut sekiranya Sallehudin Al Ayyubi akan muncul sekiranya perang dibuat secara terbuka.
            Melalui kajian orientalisme,pengkaji-pengkaji Timur dan Barat sedang mengenal pasti ,tempat-tempat dimana akan lahir kepimpinan yang berteraskan Al Quran dan AS Sunnah.Dikatakan,Afrika menjadi target utama di samping beberapa negara seperti di Timur.Bagi kawasan Asia Tenggara,Singapura dilahirkan bagi memecah dominasi Muslim terbesar.Di Afrika regim-regim menguasai di samping sosio politik dan ekonomi yang semakin gawat.
            Beberapa Universiti di Barat mempunyai kepakaran untuk mengesan"kebangkitan" Islam ini.Pengkaji-pengkaji ini amat terlatih untuk mencari titik fokus.Secara mudah,hasil kajian mereka yang "pakar "ini telah menjadikan polisi nasioanal melalui campurtangan kedutaan di negara masing -masing.Sebagai contoh,penghapusan sistem pengajian tradisional seperti "pondok " yang wujud di Malaysia.Ia juga berlaku di semua negara yang menggunapakai konsep serupa.Begitu juga silibus atau sukatan pengajaran agama di sekolah-sekolah.Bantuan perkapita dan sebagainya.
              Konklusinya,peperangan akan terus dan berterusan.Senjata fizikal bukan lagi menjadi target dan dominasi.Peperangan alaf baru ini merupakan peperangan minda.tidak perlu melihat jauh,facebook menjadi contoh yang jelas.berapa ramai pendakwah facebook yang lahir,berbanding pendakwah sebenar di luar? Belum lagi minda yang terjajah dengan ketakutan terhadap mati  dan perkara yang di panggil Wahn...
    Semoga saya dapat merangka silibus yang betul....



1 comment:

  1. Salam, diharap silibusnya objektif jgn bias mcm history of the caliphs ye...:-)- Noor-

    ReplyDelete