Tuesday, February 14, 2012

VIsa Umrah dan Visa Ziarah

  Bagi kunjungan keTanah Haram di Luar musim Haji,dua visa yang kerap digunakan.Visa yang sering menjadi pilihan ialah visa umrah dan alternatifnya ialah visa ziarah.

Visa Umrah membolehkan pengunjung masuk ke Tanah Haram melaui dua cara,iaitu melalui Jeddah atau Madinah.Visa Ziarah pula membolehkan pengunjung memasuki dari mana-mana Lapangan Terbang Di Arab Saudi.

               Pemegang visa umrah mempunyai banyak sekatan perjalanan.Harganya lebih murah dan lebih senang didapati.Ia sesuai dengan pengunjung awam,yang  kurang mahir dengan imigresen di Arab Saudi.
              Pemegang visa ziarah pula,perlu membayar lebih mahal.Visa ini juga terhad,dan jarang di buka untuk orang awam.Visa ziarah juga  ada beberapa kategori.Sebagai contoh,ziarah kerana pelancongan atau ziarah kerana perniagaan.Visa ziarah juga terbahagi pada "single entry" atau "multiple entry".

     Pemegang "multiple entry" boleh memasuki Arab Saudi berulang kali dengan satu permohanan visa.Namun begitu kedua-dua visa mempunyai tempoh masa dan dipantau mengikut undang-undang imigresen.

Ini bermaksud,sekiranya pemegang visa ingin menunaikan haji,mereka boleh  menggunakan visa  berkenaan tanpa memohon visa haji,

Semoga catatan ini boleh membantu anda semua memahami serba sedikit pengurusan umrah di Malaysia,


No comments:

Post a Comment