Monday, February 20, 2012

Berserah itu hanya setelah berusaha...

                Kerja yang kita lakukan saban hari , memang tidak akan pernah habis.Hakikat hidup,sememangnya perlu melakukan sesuatu.Sesuatu itu sering di kita namakan sebagai kerja.Ada juga orang lain mengelarnya sebagai hobi,ibadah,hakikat yang nyata,hidup ialah dari satu titik menuju ke titik yang lain.Sentiasa bergerak seperti bumi berputar seputar matahari.
               Suami dan saya juga melakukan fasa yang sama.Istilah orang biasa,sibuk.Istilah saya,jika saya sibuk,ada insan yang lebih sibuk.Suami saya saban minggu bermobiliti dari Kelantan-KL.Jarak sudah menjadi infiniti.Sila gunakana segala kemudahan yang ada.
               Seminggu dua lagi,mungkin dari KL ke Mekah.Kemudian ke Istanbul.Mungkin juga ke Syria.Semuanya menjadi begitu biasa.Setiap khalifah di muka bumi,ada tugasan yang tersendiri.Bermusafir mungkin meltihkan ,namun mungkin ia juga memberi nafas dan detik baru dalam kehidupan.Perhubungan yang jauh boleh di dekatkan dengan FB,Twitter BBM,TANgo,Skyppe.Bermacam pilihan.Hanya pilih untuk mendekati atau menjauhi.

       Ditengah lambakan kerja di pejabat,saya juga masih boleh menguruskan stok ,logistik.Masih boleh mencari-cari peluang baru memajukan diri.Berhenti memberi alasan pada kehidupan yang pendek.Jadikan dunia sebagai alat pelaburan.Berhenti berkata tidak mampu kepada diri sendiri.
     Saya juga akan bermusafir,cuma boleh memutuskan.Ada banyak perkiraan,bukan hanya kepuasan diri.Masalah itu satu letusan bagi sel untuk terus hidup.Sel ialah lambang kehidupan.jika kita berhenti berfikir,sila pilih satu tanda di kuburan.

No comments:

Post a Comment