Friday, July 6, 2012

Kain Sampin Tenun/Songket

Kain Sampin Tenun/Songket


       Tenunan adalah suatu proses hasil jalinan atau sulaman benang-benang secara selang-seli antara benang loseng ( yang menunggu ) dengan benang pakan ( yang mendatang ) untuk dijadikan sehelai kain.


                                  Pada  4  tahun lepas,saya di minta oleh seorang pelanggan dari Johor untuk mencari kain benang di Kelantan.Saya yang memang kurang cakna dengan pakaian tradisional,menjadi keliru untuk memenuhi permintaan pelanggan tersebut.
                                 Rupa-rupanya ,kain benang yang di panggil di Johor,adalah kain sampin tenun.Ia di kenali sebagai kain songket di bazar-bazar utama di Kota Bharu.Di bawah merupakan contok kain sampin tenun asli yang agak mahal.


                                      Kain sampin bercorak songket yang ditenun tangan merupakan komoditi yang mahal dan ekslusif.Selain dari Terengganu,tenunan dari Pahang juga boleh mencecah harga ribuan ringgit.Tenunan dikatakan berasal dari India,di bawa ke Nusantara semasa era perdagangan Selat Melaka.
        
            Di pasaran sekarang ,harga songket asli bermula dari RM 300 dan boleh mencecah ke angka RM 20,000 bergantung pada kualiti fabrik dan motif corak yang di tenun.Namun begitu lambakan sampin tenun import dari India,Pakistan dan Indonesia menjadikan persaingan pasaran songket lebih
hebat.


                    Kepada yang berminat membeli songket,kain sampin Asli Atau import boleh pm...wardatul_hamra @yahoo.com.Bagi kain sampin,kebanyakkan sudah berjahit dan berukuran dua meter.Harga bagi kain sampin Import bermula dari RM 75.

No comments:

Post a Comment