Monday, June 11, 2012

Manusia dan RM,mungkin turkish lira

  Jadual suami saya  pada bulan Jun agak sibuk.Di mata manusia,kami masing-masing mempunyai jadual tersendiri.Beliau baru pulang dari Iran.Khabarnya Iran bumi yang sangat cantik.Dari Iran beliau terus terbang ke Istanbul bagi menyelesaikan sedikit urusan.Penat masih belum hilang.
     Bagi kami,musafir sudah berjarak infiniti.Waktu bekerja hampir berpusing-pusing.Ada kalanya  kami hanya sempat berbincang tatkala jam sudah mencecah dua pagi.Itu semua juga kehidupan.
    Semalam,saya melihat tempahan tiket ke Istanbul.Maksudnya,ke Istanbul hampir setiap minggu.10 jam perjalanan terus yang memenatkan.
     Secara luarannya ,saya  dan suami memang tidak memerlukan apa.Rumah terbiar tanpa sempat diduduki.Kenderaan yang di parkir  di garaj.Zakat ,haji,anak -anak,yang diimpikan  manusia biasa,kami syukuri semuanya.Pernah terkeluar dari bicara saya untuk meletak jawatan.Namun suami saya keberatan.Katanya ,masyarakat memerlukan kita.Carilah duit untuk orang lain.Saya katakan,bekerja  melebihi 7 hari seminggu agak memenatkan minda saya.Katanya,bekal itu saya perlukan di dalam kubur.
    Seminggu yang lepas,saya memohon izin membuka pasaran baru.Kebiasaanya suami saya hanya memberi semangat.Namun kali ini,beliau ingin membantu saya.Sebagai isteri,ia cukup mengembirakan.Saya tahu dalam kesibukan jadual yang tidak sudah,bukan mudah .Berada di sisi saya cukup menjadi sebuah anugerah.
   Harta dunia,harta  akhirat,sikap tamak manusia kadang-kadang cukup membuatkan saya tersenyum  sendirian.Kadangkala kita merasakan kita membuat kebaikan dengan berbagai amalan.Namun kadang-kadang mungkin kita lupa,semua itu hanya untuk diri sendiri.Allah itu maha mengetahui niat di hati.

  -Sujud pada sejadah-

1 comment:

  1. Salam Salina,

    Syukur suami memahami anda. Setiap masa bersama dia tentu amat berharga. Akak tak tau mana suami akak kekadang, akak redho dan berdoa dia selamat sentiasa.

    ReplyDelete