Tuesday, April 10, 2012

Insan....na si ya

      Sekiranya kita belajar dan belajar,akhirnya gagal jua,adakah itu ketentuan?Sekiranya kita menyimpan dan terus mebuat simpanan,namun masih di balut kemiskinan,adakah itu ketentuan?Sekiranya kita menjaga kesihatan dengan penuh kesungguhan,namun masih sakit,masihkah boleh menerima ketentuan?

    Mengapa dia masih tidak bertudung,walaupun tahu itu dosa?Mengapa masih menggilai harta,walaupun tahu,manusia pasti akan mati?
   
  Itulah insan.Fitrah dari kejadian yang mudah lupa.Ini juga dinamakan makna di sebalik Qadha dan Qadhar.Nabi Nuh seorang penyeru umat,tetapi tidak kepada anak dan isteri.Begitu juga Asiah,seorang ahli syurga,tetapi gagal untuk membawa suaminya.

   Ini adalah hakikat dan ibrah yang perlu didukung oleh pembawa Jalan Allah dan Rasul.Bukan semua perkara kita mampu ubah.Bukan semua kuasa tertakluk pada kehendak manusia.Manusia adalah pembolehubah.Faktor ketentuan,faktor ujian merupakan sains yang perlu di pelajari oleh Daie.

   Ramai pendakwah hanya mendekati golongan yang memang sudah dekat.Mengajar agama kepada jemaah masjid.Tapi tidak kepada penjual ikan ,ayam di pasar.Ramai orang menghukum orang yang tidak bertudung.Namun tidak bertanya,samaada mereka itu tahu atau tidak cara bertudung yang sebenarnya.Kita ,manusia yang suka solusi.2 t 1 itu tiga.

                  Manusia yang tidak ke surau itu tidak boleh jadi pemimpin,di sebabkan hadis mengatakan itu dan ini.Hakikatnya tanyalah diri berapa jam seminggu kita hidup untuk mereka yang memerlukan.Kita membaca Al Quran saban hari,sedangkan di sebelah rumah,ada yang terkeluar dari hidayah Pencipta.Kita menghitung sunat sunat untuk ke Syurga,sedangkan ada tetangga yang sedang berantakkan.Kita menghukum tanpa prejudis,tanpa memahami,manusia itu tertakluk pada hidayah ALLah.


 Berdoalah semoga ibadah kita tidak menjadi debuan pasir.

1 comment:

  1. Salam,

    Kita pun macam debu-debu pasir yg mudah berterbangan bila ditiup bayu!

    ReplyDelete