Saturday, October 6, 2012

Psikotik

      Pengalaman merupakan guru yang boleh membentuk kita.Ada juga pengalaman yang hanya singgah tanpa memberi bekas.Ramai manusia yang pernah jatuh dan terus bangun,berjaya mencapai cita-cita.Ada juga yang rebah tanpa mampu bangun.Ada yang tidak kenal"rebah" dan tidak pernah ingin berubah.
     Dalam psikologi moden sikap ini banyak dipengaruhi oleh ego.Dalam kehidupan seharian,insan-insan yang bersarang dengan pelbagai sifap negatif akan sentiasa mngulangi kebodohan yang sama.Ia dinamakan jahiliyyah atau kehidupan dalam kejahilan.
    Saya sering takut melihat kesalahan orang lain secara membuta tuli.Saya juga insan yang sering melakukan kesilapan dan kesalahan.Tetapi jika kita berdepan insan yang sentiasa suka membuat silap,ini dinamakan penyakit.Penyakit tidak amanah.Orang yang tidak amanah tidak boleh dipertanggungjawab dengan sebarang urusan.Jika mereka melakukannya,pasti sekadar melepas batuk ditangga.Alasan seolah makanan jiwa.Yang paling teruk tidak meminta maaf bila melakukan kesalahan.
    Apa yang saya perhatikan,jika sesorang pekerja tidak amanah dalam pekerjaan,ia jua tidak amanah dalam kehidupan sehari-harian.Menghabiskan waktu kerja dengan berfacebook,menyusahkan rakan sekerja,dan yang lebih teruk membawa masalah peribadi kepada umum.Ada juga yang  secara terangan tidak membaiki kualiti kerja.Tugasan yang dilakukan bertahun-tahun masih perlu diajar atau di suruh.
   
    Apabila kita berdepan dengan manusia sebegini,doa kadangkala tidak mencukupi.Kadangkala ada manusia yang suka memilih takdir merosakkan diri,

No comments:

Post a Comment