Monday, October 29, 2012

MUsafir

       Sambutan Aidil Adha pada tahun 1433 H membawa saya pulang ke  Johor bersama-sama anak-anak.Suami pula telah bertolak ke Mekah beberapa sebelum tarikh itu.Pertama kali saya bermusafir tanpa suami.Secara dasarnya,walaupun suami saya amat moden dalam sesetengah perkara,bab-bab melibatkan keselamatan dan ketetapan hukum tidak pernah diambil enteng.
     Saya sendiri,walau biasa bermusafir ,tidak tegar kemana-mana tanpa keperluan yang betul-betul penting.Namun disebabkan ada keperluan dharuri,saya terpaksa pulang dengan syarat.Saya hanya di benarkan  pulang dengan penerbangan dan ibubapa saya mestilah mengambil saya dilapangan terbang.
      Bagi pasangan moden,perkara ini mungkin di lihat kolot.Tapi bagi saya ini adalah satu kewajipan.Wanita mudah terdedah dengan pelbagai risiko.Cara yang paling baik ialah dengan meminimakan sebarang bentuk kemungkinan.
         Kadar perlakuan jenayah di Malaysia sebenarnya amat menakutkan.Walau secerdik mana seorang wanita,naluri dan fitrah kita memerlukan penjagaan dari Mahram.Kepada rakan-rakan di luar sana,kita mungkin selamat pada hari ini.Tapi untuk esok...?Setiap hukum atau panduan di dalam Al Quran adalah satu perintah.Mungkin terasa payah...namun ia adalah satu perintah.

1 comment: