Tuesday, December 27, 2011

Turki itu di hati




Bagi tahun 2011 yang akan menutup tirai,suami saya kembali ke Turki.Rasa-rasanya kali ke lima untuk tahun ini.Pemergian yang bukan bersifat -sifat seperti orang lain.Pergi kerana hati ingin pergi.Tiada sebab yang maha hebat.Sekiranya saya seorang isteri yang mendamba suami di sisi,suami yang suka "mengukur jalan "bukanlah ciri suami yang ideal.Memandangkan saya cukup memahami suami,saya tahu banyak ibrah,banyak kisah,kenapa dan mengapa Turki selalu menjadi tempat suami menenangkan diri.



Satu lontaran,cukup membuatkan saya faham.Kata suami,di Islambol itu pernah di rekodkan ada Raja yang terbaik,dan ada juga tentera terbaik,sudah pasti keturunan,nasab mereka,genetik mereka adalah yang terbaik juga.Sekiranya ada seorang pengkaji gen,kromosom dan sebagainya,anda tentu maklum maklumat-maklumat yang boleh diwarisi.Jika rupa paras boleh seiras,apatah lagi ciri-ciri genetik yang lainnya.Sekiranya bangsa Turki tidak digolongan bangsa yang hebat,manakan Nabi yang kita kasihi,merekod tentang ciri-ciri bangsa yang akan menguasai dunia.



Turki itu banyak menyimpan cerita.Dan suami saya hanya seorang dari penglipur lara.






No comments:

Post a Comment