Thursday, December 29, 2011

Sistem Pengajian Tahfiz:Maahad Tahfiz wal Qiraat An Nur

       Semasa perancangan membuka Maahad tahfiz ini,beberapa jawatankuasa kerja telah di panggil untuk membincangkan perlaksanaan gerak kerja .Namun dek kerana kekurangan masa,hambatan tugas,dan kekangan kewangan dari  hampir 12 jawantakuasa pemandu,hanya tinggal dua penerus rancangan asal.
    Mengambil konsep Maahad Tahfiz Pulai Chondong,MTAQ An Nur merupakan swasta pertama yang menawarkan tahfiz bersepadu yang yurannya amat rendah berbanding pasaran semasa.
    Sistem pengajian dalam bentuk kelas,dan sistem sekolah yang sistematik.Pengajian Al quran dan hafazan memakan masa 5 jam sehari,dua jam akademik dan dua jam Deeniyah.Pelajar-pelajar turut aktif dalam aktiviti sukan dan riadah.Peperiksaan dijalankan pada setiap semester.Penilaian bulanan juga dijalankan mengikut kesesuaian.Dalam tempoh  kurang 4 tahun penubuhan,hampir 10 pelajar sudah bergelar hafiz.Kebanyakkan dari mereka memegang rekod kurang 18 bulan untuk 30 juzuk.
         Empat tahun yang panjang ini juga,telah menemukan kami,pelbagai ragam manusia.Cita-cita menjadi huffaz,merupakan impian semua ibu bapa,namun,ketentuan Allah lebih nyata.Menjadi hafiz adalah satu anugerah.Anugerah bukan untuk semua.Berusaha menjadi hafiz pula,satu pilihan,yang boleh di cuba.
   Pelajar MTAQ An Nur,diambil dari seluruh Malaysia.Walaupun pusat tahfiz ini di Kelantan,banyak model yang sama telah di bawa ke Melaka,Sabah dan banyak tempat lagi.
    Pada tahun 2010,MTAQ An Nur telah memperolehi MOU bersama sekolah tahfiz di Mekah Mukarammah.Mou ini membolehkan kami menghantar pelajar untuk menyambung pengajian di Masjid Haram,Mekah.Pada 2010 juga,pusat ini menjalin kerjasama dengan beberapa Universiti Di Syria.Penghantaran pelajar peringkat pertama sudah di mulakan dan memberi kesan yang cukup positif.
      Pada penghujung 2011,MTAQ An Nur sekali lagi memperolehi kouta penghantaran pelajar dengan beberapa badan NGO  di Turki.

  Bagi tahun-tahun seterusnya,MTAQ ini akan menyediakan tempat untuk semua warganegara Malaysia,Singapura dan Asia Tenggara untuk menyambung  pengajian ke beberapa negara yang menawarkan geran-geran pengajian percuma.Jika diizinkan Allah,kami akan bergerak ke Riyahd,German,SEpanyol,Kuwait dan lebih banyak hubungan antarabangsa.Sekiranya anda ingin membantu,apakata mulakan dengan doa"Semoga usaha kami mengembangkan Pengajian Agama di berkati Allah "...kami komited dengan kesatuan ummah.

2 comments:

  1. Maaf.. Boleh puan terangkan perbezaan antara maahad tahfiz Al Qur'an wal Qiraat dengan maahad tahfiz sains?

    ReplyDelete
  2. Dan puan.. di manakah tempat spesifik maahad tahfiz wal Qiraat An Nur ni? Saya cuba search tapi yg keluarnya cuma maahad tahfiz pulai chondong.

    ReplyDelete