Sunday, July 17, 2011

Resepi kedua

Saya jarang berkomunikasi secara verbal hampir dengan semua orang.Satu cara saya belajar memasak,ialah dengan pemerhatian.Saya tidak suka bertanya,maklumlah,masih ada sifat bodoh sombong.:)

Resepi kedua yang sering saya masak pula ialah kuzi ayam.Orang Johor macam saya ni,memang tak kenal resepi-resipi tradisional Kelantan.Di sebabkan suami asyik suruh belajar,saya pun ambil kesempatan mencuri resepi ibu mertua.Jadi di bawah panduan,sebab hampir 6 tahun saya tak memasak kuzi.Hehe

Bahan-bahan
..seekor ayam,potong 18 pun boleh
...hati ayam dipotong kecil
...rempah kuzi,kalau nak suh saya belikan
..badam,kismis
..tomato puri
..bawang besar,dihiris,dikisar
...sedikit halia..
..bwg putih
...air,,garam,,,,susu cair...
tu je..kot...saya pun macam tak berapa nak ingat

Cara memasak..
1.Goreng ayam,hati separuh masak
2.goreng badam kismis,dan asingkan
3.Tumis bawang besar yang dikisar ,tumbuk bwg putih,halia dan gaulkan dengan rempah kuzi ,bila dah wangi masukkan tomato puri,dan ayam
4.Masukkan air ,kismis dan badam,Gula dan garam.

Masakkan kuzi dimakan dengan roti atau nasi.Selamat mencuba,kalau tak sedap tanya org lain.

No comments:

Post a Comment