Thursday, July 14, 2011

Indahnya permusafiran..indahnya musafir di hati sendiri

Saya dilahirkan di Johor,tetapi membesar di merata-rata tempat.Pernah tinggal sebentar di Pahang,pernah juga menetap di Melaka.Dan saya memang kategori manusia yang tidak betah berlama-lamaan di rumah.Seawal 17 tahun,menetap di Kuala Lumpur,sepuluh tahun kemudian menetap di Kelantan.Terlintas jua dihati,ke mana saya selepas ini.Masih di dunia,atau dipaksa meninggalkanya.Hajat di hati,teringin sekali menetap di Syams.Teringin juga bermaustautin di Turki.Ada juga terlintas menetap di UK.Namun itu semua mimpi-mimpi yang bukan mustahil.
Jika di lihat dengan cara hidup kami sekeluarga,suami saya agak kerap ke Turki.Sekiranya kami seorang jutawan,saya pasti suami saya tanpa ragu akan menjadikan Turki rumah kedua kami.Angan-angan tidak perlu di bayar.Apa salahnya berangan,mana tahu Allah akan perkenan.
Semua cerita ini,hanya sekadar sebuah cerita.Saya amat sedar tanggungjawah di tanah bumi Serambi Mekah masih lagi banyak.Tidak mudah untuk kami sekeluarga meninggalkan amanah yang kami pikul.Alang-alang menyeluk pekasam biarlah ke pangkal lengan.Alang -alang membantu ,biarlah sempurna semuanya.
Walaupun hati,ingin sekali bermusafir jauh,saya amat bersyukur,saya masih di sini.Boleh menetap sekali bersama mentua.Paling kurang boleh menjaga mereka sekadar yang kami mampu.Hakikatnya,walaupun saya jauh beribu batu dari bumi Johor,saya menelefon keluarga saban hari tanpa,meninggalkan lebih dari dua hari.Menelefon mereka sejak 1997 hingga sekarang.

Keluarga masih dekat dihati.

No comments:

Post a Comment