Sunday, July 10, 2011

Paradigma itu satu cas yang di caskan

Alhamdulilah,mensyukuri segala nikmat yang di pinjamkan Allah.Saya masih bernafas dikala Julai 2011.Sebenarnya,saban hari saya sering teringat-ingat seruan kematian.Entah dimana,entah bila,entah bagaimana.Namun,tidaklah saya leka dengan angan-angan,atau termanggu tanpa sebarang pekerjaan.Motivasi kematian membuatkan saya bekerja dengan lebih kuat.Kematian juga membuatkan saya lebih rajin,lebih positif dan lebih suka memberi.Saya ingin menjadi orang cerdik.Orang cerdik tidak memikirkan esok atau lusa,orang cerdik bekerja untuk alam abadi.Sekiranya dua tahun lepas saya hanya melihat orang mengeluarkan zakat,tahun 2011,saya mampu mengeluarkan zakat,biarpun tidak sebanyak zakat Bank Rakyat,saya belajar untuk memberi.Saya amat dengki dengan orang yang rajin bersedekah.Saya dengki kepada orang yang rajin beribadat.Rasa dengki ini saya neutralkan dengan cara,saya ingin melebihi sedekah mereka.Saya ingin menambah ibadat saya.Hanya membetulkan niat,bukan kerana manusia,hanya kerana NYa.

Manusia mampu berubah,kita boleh berubah.Perubahan adalah hidayah Tuhan.Perubahan juga boleh dilakukan dengan usaha ,kesungguhan doa dan tawakal.Hilangkanlah keluh kesah,dendam kesumat.Kejadian manusia itu dari sifat lupa,tidak guna membazir masa dengan mencela orang lain.Tidak guna menghitung dosa hanya kerana org lain.

Kehidupan dunia hanya jambatan kehidupan abadi.Kehidupan abadi pula memerlukan bekal yang bukan sedikit.Diibarat duit di bank,kehidupan abadi mungkin memerlukan jutaan pahala dan rahmat Tuhan.

No comments:

Post a Comment