Friday, April 29, 2011

lain kali jgn beli tiket dengan expedia

En suami dijangka berangkat ke dimasq pada 5/4 bersama-sama pelajar praktikal dari UKM dan pelajar yg ingin menyambung ijazah pertama di Uni Abu Nour.Bagi perjalanan kali ini,en suami menempah penerbangan Emirates menggunakan perkhidmatan EXpedia..
Bagi pelanggan di Malaysia,perkhidmatan syarikat seperti Expedia dan Kayak dot com,adalah agak asing.Syarikat ini merupakan third party dalam industri penerbangan dan pelancongan Antarabangsa.

Hendak dijadikan cerita,pada lewat Selasa,suami menerima panggilan dari dataran Syams,keadaan di Dimasq sudah menghampiri yellow zone,langkah berjaga-jaga sudah diambil bagi mengekang penunjuk perasaan . Bagi mengelakkan kerugian berbelas ribu ringgit,en suami segera berurusan dgn
Emirate untuk menukar haluan penerbangan dan menukar tarikh baru.

Pelbagai masalah mulai timbul kerana ia melibatkan beberapa syarat dari sykt penerbangan,dan juga expedia sebagai pihak ketiga.Sekiranya tidak dibatalkan,kemungkinan polisi "not refundable'akan digunapakai.Nama diatas tiket juga tidak boleh di tukar kepada pihak lain.
Hampir 48 jam buntu dengan berbagai pilihan,akhirnya tiga tiket ke Damsyik ditukar haluan ke Madinatul Munawarrah.Dua tiga ditangguh sehingga September,dan satu tiket lagi di ubah haluan.

Natijahnya,pelbagai penalti penerbangan dibayar,duit berterbangan ,alhamdulilah,Allah merencana yg terbaik.Pelajar-pelajar UKM dihantar praktikal mengikut syarikat pengurusan Umrah,dan dapat menunaikan ibadah Umrah.


Urusan pembelian tiket antarabangsa merupakan urusan yang perlu diperhalusi syarat dan polisinya.bagi kami yang banyak mengembara tanpa menggunakan agen syarikat pelancongan,byk perkara baru dipelajari untuk setiap destinasi.Peluang menambah maklumat...

No comments:

Post a Comment