Wednesday, April 20, 2011

KELana

Saya mula menetap di Kuala Lumpur seawal usia 17 tahun.Usia yang bercelaru,usia diambang remaja yang jauh dari menuju dewasa.Seawal usia 18 tahun juga saya mula mengenali kehidupan -kehidupan diluar lingkungan .Di samping belajar,saya memulakan langkah berkerja.Walaupun hanya bergelar"part-timer"banyak yang saya belajar mengenai manusia.Kehidupan ditengah pusat bandar di Lembah Pantai dan bekerja di kejiranan Bangsar Baru,bukanlah satu suasana yang seorang remaja naif seperti saya pernah bayangkan.Namun di sebalik metropolitan itu,saya amat suka berada di Masjid Abu Bakar as Siddiq.Di Masjid ini saya menyembunyikan diri,dari kelemahan diri saya sebagai manusia.Dikelilingi org -org yang tidak mengenal tuhan,saya bersyukur hikmah seluas lautan.
Beberapa tahun selepas itu,saya melangkah ke Gombak,dari pencinta dunia manusia,saya banyak membawa diri ke Pantai Timur.Saya juga kerapkali ke Kedah.Semua daerah-daerah yang pernah saya pijak membawa banyak kisah.Semuanya kisah manusia.

Pendek kata di usia awal 20 an,banyak tempat kembara yang saya jejaki.Banyak manusia yang saya kenali.Setelah puas dengan kehidupan permusafiran,saya nekad untuk menamatkan zaman bujang.Lebih awal dari org lain.Lebih awal kerana saya ingin menerjah alam baru.Alam musafir bersama suami.

Bersama suami tercinta,kami jejaki hampir seluruh pelusok Semenanjung.Dari daerah yang biasa di bibir,sehingga ke peta-peta asing,yang tidak pernah kami dengar.Kembara ini,banyak mematangkan saya.Banyak membentuk jiwa.Dan yang paling penting,mengikis keegoaan setinggi gunung.

Bila jiwa meronta dan terpenjara di KUala Lumpur,sekali lagi kami mulakan musafir baru.Kali ini ,kami pulang Ke Kelantan.Dari sini kami ingin tawan dunia.


Bermula dari Singapura,melangkah ke jalan dan denai Arab Saudi, melangkah de perlembahan SYAms,menatap bukti cinta Fateh di TUrki.

Ada musafir yang kami jejaki bersama,ada yang saya ditinggalkan dahulu.Selepas ini,ke CYprus,Greece dan seterusnya menatap wajah CORDOVA.


Perjalanan musafir kami masih jauh.Banyak manusia asing yang belum kami kenali,banyak tembok yang menghalang kami.Tembok mengenal nikmat ISLam.Ya ALlah,dunia ini adalah permusafiran,hanya akhirat yang abadi.

No comments:

Post a Comment