Friday, April 15, 2011

Katak puru

Ramai sahabat saya sewaktu di usia 20-an amat taksub mengejar cinta.Mencari bakal suami yang bermacam -macam ciri dan kategori.Ingin seperti si fulan.Ingin kerja begini,ingin begitu.Ketika saya diaju soalan yang sama,saya tiada jawapan-jawapan itu.Sukar sungguh ingin tertarik dengan cinta.Apatah lagi bercinta.Orang lain berebut mencari teman seuniversiti berjubah dan berkopiah.Saya pula ingin lari dari mereka ini.Bukan jubah atau kopiah yang saya benci,tetapi sikap yang amat melemaskan diri ini.Layangan surat,madah berhelah saya lontar jauh-jauh.Hampir saya dijodohkan dengan pilihan ibubapa.Rupanya,cinta yg mudah untuk org lain itu,saya tidak faham apa ertinya. Sehingga sampai ketikanya,saya yakin saya sudah memilih yang terbaik untuk diri sendiri.Diukur pada manusia lain,mungkin lain pula hujah mereka.Perkahwinan adalah rahsia Tuhan.Kita boleh memilih segala pilihan,namun semua itu ada ujian yang mmg ditentukan sejak azali lagi.Perkahwinan yang saya pilih juga tidak mempunyai rutin seperti pasangan lain.Alhamdulilah saya di berkati dengan insan yang paling sabar.Insan yang paling zuhud,di sebalik seluar jeans lusuh,t-shirt dan selipar seperti mana yang saya temui kali pertama. Suami yang saya pilih tidak terkejar-kejar dengan pangkat dan dunia,tidak pula tertawan dengan harta benda.Walaupun hakikatnya,dia mempunyai lebih dari semua.Lebih sedekad bersamanya,kekayaan pada kami,hanya diguna sekadar mungkin. Untuk adik -adik ,memang betul kita digalakkan mencari org yang beragama,tetapi zaman ini ramai org yang menjual diri atas nama agama.Kita juga disaran mencari keturunan yang baik,namun hari ini,ramai yg hanya menumpang"alim" datuk dan nenek.Zaman ini zaman keliru.Zaman ini zaman tiada barat ,atau tiada timur,semuanya mungkin.Tiada pengharapan hanya kepada Allah,bukan pada insan bergelar suami.

No comments:

Post a Comment