Monday, October 10, 2011

Manusia dan topeng

Sehingga ke hari ini,saya dan suami mempunyai tiga buah kereta yang kami gunakan secara bergilir-gilir.Disebalik jumlah kereta-kereta itu,saya masih tidak punya lesen memandu,dan masih lagi tidak bersungguh untuk mempunyai lesen yang digambar yang dianggap sebagai lambang kebebasan.Suami saya juga,sejak dijengah usia remang tua(tapi muda):)lebih kerap terbang dari memandu ke Kuala Lumpur atau tempat-tempat yang agak jauh.Katanya sudah tidak larat untuk memandu seperti dulu.Bagi saya,kereta hanya setakat kereta.
Beberapa hari yang lalu,suami saya ada bercerita mengenai manusia dan kereta.Manusia memang mudah terpedaya dengan lambang,status dan kekayaan.Jelas diriak muka si penjual,jika pembeli membawa viva,layanan hanya sekadar melepas batuk di tangga.Tidak ada kesunguhan.
Jika Honda pula dibawa,senyuman,hampir-hampir manis.Ada wujud aura jauh tapi mesra.Dan bila Harrier dipandu,semuanya bermanis muka.Muka yang keruh menjadi jernih.Hampir tergelak bila suami mula bercerita.

Membawa Viva,Honda atau Harrier,tidak membawa sebarang makna bagi saya.Semuanya di pinjam Tuhan.Jika kita merasa hebat dengan harta yang tidak beerti ini,mungkin anda salah satu manusia yang mewakili penjual yang melihat nilai insani seperti melihat Viva ,Honda dan Harrier...


...mana tahu tahun depan saya menambah nilai manusiawi dengan BMW x 5 atau x 6....hehehe

1 comment:

  1. Salam Yong,

    Ha ha...akak takde sebijik pun keta dan tak memandu. Doesn't bother me a bit!

    ReplyDelete