Wednesday, October 12, 2011

--- En suami merupakan antara insan yang paling mempengaruhi hidup saya.Walaupun cara kehidupannya sering di pandang sinis,namun saya lebih tahu dan Allah pula Maha Mengetahui.
Saya banyak belajar tentang ikhlas dari beliau.Ikhlas itu merupakan tangga yang cukup payah di capai oleh insan yang lalai dan lupa bernama manusia.
Menuju tangga keikhlasan kita akan mengenali sifat ujub,riak dan takkabur dan segala sikap yang memang diadun untuk menguji tangga ikhlas seorang manusia.
Manusia,secara lumrah dan adat sentiasa mengharap pujian.Mengharap disayangi ,mengharap seribu macam kebaikan dari Tuhan dan orang lain.Mengharap segala kebaikan,kekayaan,pokoknya yang baik-baik saja.
Bila Allah menguji dengan sakit,kita mohon di sembuhkan.Bila Allah menguji dengan susah,kita mohon dipermudahkan.Kita sentiasa bermohon dengan segala permohonan.Meminta sehingga akhirnya.
----Bila saya berkahwin,saya melihat suami dikeji,disalah erti ,di tuduh dengan segala pertuduhan.DIa hanya diam.Tidak sekali mengeluh ,hatta kepada saya.Walaupun di kata dengan segala nista,diam masih raja.Tidak ada satu yang mengugat kepercayaan-bahawa Allah itu Maha Mengetahui-serahlah jiwa dan raga pada Pencipta-Ayat yang sama diulang,dinyanyi ,dialaun kepada saya-Serahkan jiwa dan raga pada Pencipta-
-Detik demi detik saya belajar sifat redha yang digabung dengan sikap mencari ikhlas kerana Tuhan-sehingga pada satu masa-Ya Allah aku terima segala ketentuan.-Hanya mengharap Redha dan keampunan.Tidak ada lagi yang bisa menggangu gugat jiwa-ingin jiwa ini kembali pada Tuhannya.Di beri kesakitan-alhamdulilah-Diberi ujian-Alhamdulilah.
Untuk suami yang mendidik,segala penghargaan kerana mengajar erti hidup adalah ujian-Kepada Tuhan dipanjat rasa syukur-kerana Dari Allah kita datang,dan kepadanYA kita kembali.

1 comment:

  1. Assalamualaikum Yong Salina,

    baru ni akak berkesempatan membelek blog awak. Hmmm syahdu baca entry ni. Nanti akak baca entry lain. Thanx for sharing! Akak link kat blog akak, senang nak follow dan klik nanti.

    ReplyDelete