Wednesday, January 19, 2011

-Sedikit perkongsian ilmu

-Sekolah Rendah Islam Atau SRI
...Ramai rakan dan taulan sering bertanyakan soalan perbezaan konsep sekolah agama dan Sekolah Rendah Islam.Dibawah disenaraikan beberapa fakta bagi perkongsian bersama.

1.Konsep SRI adalah integrasi KBSR dan Pensijilan matapelajaran Agama yang dikeluarkan oleh pihak sekolah.Bermaksud mata pelajaran spt Bm,Bi dsb adalah wajib diajar ditambah beberapa subjek seperti AL -Quran,JAwi,Bahasa Arab dll,
2.SRI berdaftar dengan Kementerian bagi mendapatkan lesen sekolah.Justeru itu SRI berdaftar akan dipantau dengan PAT-IPS dan SkIP bagi memastikan mutu dan kualiti terjamin,.Pemantauan yang dijalankan dilaksanakan peringkat Jabatan,dan mempunyai standard yang agak tinggi.
3.SRI juga berdaftar dengan KWSP,SOCSO dan teringkat dengan LHDN.Oleh itu pentadbiran SRI amat Kompleks.Kami juga diwajibkan dengan pemeriksaan dari bomba,Kementerian Kesihatan dan badan badan berkaitan.
4.Proses mempembaharui lesen juga agak ketat.Pelan bangunan,audit merupakan pra syarat yang cukup memeningkan.
5.Pihak SRi perlu berebut mendapatkan bukuteks KBSR di pasaran terbuka.Dan kami mengeluarkan belanja yang cukup besar bagi mentadbir urus sekolah.
6.Bagi peperiksaan,pihak pentadbiran perlu mengikut garis panduan Lembaga Peperiksaan.

Sekolah agama pula,merupakansekolah yang hanya fokus dengan Fardhu Ain dsbnya.Pengurusannya juga tidak kompleks dan tidak memakan belanja yang besar.Kebanyakkan sekolah agama dibawah pentadbiran kerajaan negeri.

Kos bagi pentadbiran SRi An Nur pada 2010 mengjangkau RM 300 ribu ringgit tidak termasuk kos pembinaaan prasarana yang menelan hampir Rm 400 ribu.

Secara mudah,kami yang menguruskan sebuah sekolah integrasi swasta,perlu memikirkan dana dan kecairan ditahap maksimum.


Maklumat dan perkongsian diatas hanya bagi sekolah rendah,tidak termasuk pengurusan sekolah menengah,

No comments:

Post a Comment