Wednesday, October 9, 2013

Mekah

     Gaji saya semasa memulakan tugas di An Nur adalah sebanyak RM 350 sebulan.Dengan gaya hidup yang agak tinggi,jumlah tersebut jauh dari cukup.Apabila saya menguruskan sekolah pula,saya memerlukan hampir RM 7000-RM 10,000 bagi mentadbir urus.Dalam diam saya mengeluarkan semua simpanan Haji,elaun dari ibubapa,wang pemberian suami untuk memastikan urusan berjalan lancar.Setiap hari,wang yang keluar semakin banyak,sehingga akhirnya semua simpanan saya menjadi kosong.Begitu juga suami.Semua duit yang kami ada,semua harta ,semua pendapatan  kami cairkan untuk kegunaan sekolah.
     Bagi menjimatkan perberlanjaan,saya membeli kereta yang lebih kecil.Minyak lebih jimat,perbelanjaan boleh di kurangkan.
     Hasil dari pengurusan kewangan yang berhati,hati,defisit perbelanjaan sekolah berjaya diatasi.Daripada keadaan berhutang,di penghujung 2009,sekolah mempunyai wang di bnk hampir RM 200,000.00.
     Menjelang Mac 2009,secara tiba-tiba suami saya ingin ke Mekah.Semasa itu urusan visa,perjalanan umrah bukan semudah pada hari ini.Dengan pertolongan syarikat Andalusia,suami saya berjaya mendapatkan visa ziarah,dan pergi seorang diri Ke Mekah.
     Saya dapat merasakan suami saya akan lebih kerap keluar selepas ini.Dia seorang pengembara,tidak mungkin jiwanya bertahan tanpa kembara.....
  Pembinaan Masjid juga bakal di mulakan,termasuk pembinaan bangunan tambahan sekolah.Walaupun wang ada,namun ia jauh  dari cukup.

Bagaimana saya terus bangun?...bagaimana kami bergerak selepas semua pendapatan habis...?

1 comment:

  1. Syabas Puan..insyaallah..bersama niat yang baik itu..yakinalh pertolongan Allah amat hampir...sesungguhnya Dia maha mengetahui!!

    ReplyDelete