Thursday, October 10, 2013

Makanan Kembara


  Saya bukan seorang peminat makanan,namun semasa dalam kembara,saya jarang membawa bekal.Lebih suka mencuba resepi di tempat baru.

Hidangan di bawah,merupakan hidangan kebiasaan yang mudah didapati sekitar Turki.Hidangan nasi Pilav ,kacang panggang dan aneka lauk.Ia murah,mengenyangkan.Menurut suami,hidangan ini juga biasa diambil ketika belajar di bumi Mesir.

Nasi Pilav

  Di samping ,nasi,saya juga sering menikmati Roti Simit di jalanan.Ia murah.Agak keras ,tetapi menepati selera yang sering lapar.Saya mengenali makanan ini ketika berada di Madinah.

Simit
Pide

  Pide sejenis makanan yang kerap dijumpai di restoran-restoran.Pide Dan LAhmacun bukanlah makanan pilihan saya.Sepertimana di Malysia,saya tidak berminat dengan makanan yang seakan-akan pizza ini.


Roti,Telur dan Cheese
    Ini sarapan yang di buat khas untuk sayaoleh rakan di Istanbul. Roti di buat segar dan di salut dengan keju yang banyak.


Green Steak
    Ini ialah makanan kegemaran saya di Istanbul.Daging berkeju bersama cendawan.Rasanya sangat lazat.Harganya mencecah 25-30 lira sepinggan.

Kebab Campuran
   Makanan rutin saya di Kuala Lumpur,Istanbul ,hatta di Singapura dan Jakarta.Agak jemu.

Kunefa


  Kuih manis ini memang menjadi pilihan.Selain Qatayef dan baklava,saya jarang melepaskan peluang menikmati manisan yang teramat manis ini.

Kahvalti
   Makanan standard sarapan pagi.Keju,buah zaiton,dadih,sayuran segar...memang melaparkan.

No comments:

Post a Comment