Sunday, September 30, 2012

Kalau Haji itu sempadan...

             
       Sedikit perkongsian Haji.


   Ibadah Haji merupakan sebuah perjalanan dari detik kelahiran sehingga detik kita kembali kepada Nya.Ia adalah gambaran kehidupan kita.Lambang penyerahan.Saya pernah merasai debaran pertama kali menunaikan haji.Bimbang dengan berbagai kemungkinan.Takut menyalahi hukum,takut membuat kesilapan,takut itu dan penuh dengan pelbagai ketakutan.
    Hakikatnya ritual yang akan kita lakukan seperti tawaf,saie,wukuf,melontar,semuanya akan dilakukan oleh semua jemaah yang menunaikan haji.Berkali-kali suami saya menenangkan saya supaya fokus dengan niat berhaji.Buat yang terbaik mengikut kemampuan diri.
     Saya berhaji dengan kaedah tamattuk.Tawaf kali pertama saya ialah tawaf seorang diri.Satu tanda yang jelas,kehidupan yang sebenarnya hanya antara saya dan Pencipta.Walaupun saya biasa dengan ibadah umrah,debaran tawaf berseorangan benar -benar mengajar saya banyak  falsafah kehidupan.Memahatkan itiqad Allah itu segalaNYA tidak semudah bibir yang melafaz kata.Suami itu satu hadiah,malah juga satu ujian.Pengajaran pertama saya dalam ibadah haji,pergantunggan hanya padaNYA.
   Hari seterusnya saya belajar dan belajar dengan lebih banyak.Sehingga saya selesai,banyak yang ditunjukkan di kota suci Mekah.Hakikat yang difahami oleh diri sendiri.Pengajaran ,ibrah dan kisah yang membentuk nilai diri seorang manusia.
   Sekembali dari kota Mekah,setiap hari adalah persiapan kematian.Ujian rezeki,anak-anak adalah lumrah.Tiada impian untuk menjadi jutawan dunia.Tiada juga banglo, rangkaian perniagaan.Saya hanya ingin menghabiskan kehidupan untuk memberi......
    
     

No comments:

Post a Comment