Sunday, June 12, 2011

Bila cinta mulai sirna

......
Sedikit masa yang lalu,suami ada bercerita mengenai isteri -isteri yang suka menjadi "queen control" ke atas suaminya sendiri.Isteri-isteri yang suami yang saya maksudkan ini,saya amat kenali.Mereka ada cerita sendiri,mengapa dari kelembutan seorang kekasih ,bertukar menjadi isteri yang serba serbi mengawal setiap pergerakkan suami.Sehingga ke satu ketika,suami-suami yang bergelar sahabat kami ini terasa seperti tiada maruah diri.Tidak boleh keluar berjumpa kawan.Tidak boleh berbual di kedai kopi.Tidak boleh itu.Tidak boleh ini.Saya yang mendengar cerita hanya terangguk-angguk tanda tidak faham.Sang suami dan sang isteri sahabat kami.

....Kisah cinta mereka kami lewati,perkahwinan mereka jua,kami saksi sendiri,cerita kelahiran,cerita kesusahan,seribu macam cerita,akhirnya yang tinggal hanya sisa manis rumahtangga.


---Sekiranya dalam hati ada curiga,kenapa memilih meneruskan perkahwinan.Sekiranya merasakan suami seorang pendusta,kenapa tidak saja dikhabarkan kepada si Pemunya Kuasa.Kehidupan penuh lakonan,sememang perit.Saya ada bertanyakan en suami,apa yang sang -sang suami itu tanyakan...suami saya menjawab " eh! memang semua perempuan ini kah?isteri kau meen macam tu juga ke..?" .Suami saya lantas menjawab,bagi menjaga air muka,bagi mengelak lebih luka..."adelah sikit -sikit"...

Hakikatnya,sepanjang perkahwinan,saya tidak suka mencampuri sesuatu yang bukan urusan saya. Saya meletakkan sepenuh percaya.Andai hadir insan lain,senang sahaja...sekiranya sesuatu itu diizikan Tuhan,dihalang dengan konkrit,ia masih terjadi...

Sahabat sahabat yang mungkin membaca coretan ini,bangunlah,bangkitlah...hargai cinta suami dengan sedikit rasa percaya dan cinta

No comments:

Post a Comment