Saturday, March 20, 2010

Hakikat hidup

Sebelum berkahwin,saya amat agresif dalam bertindak.Semua perkara sentiasa ada didalam spektrum optimis.Sesukar mana permasalahan yang wujud,saya sering cuba selesaikan.Dikalangan kenalan,sukar menelah apa yang tersirat,kecuali saya yang membuka mulut.Malangnya ,saya jarang terpanggil untuk bercerita mahupun berkongsi.Disebabkan terlalu biasa dengan masalah,jarang saya menggangap masalah adalah satu masalah.
Selepas berkahwin,peta pemikiran saya masih sama.Setiap konflik yang timbul,sering mengembirakan.Saya sentiasa percaya,jalan keluar akan sentiasa wujud.Cuma,saya mempelajari sesuatu yang Maha penting.Perkongsian itu indah.Suami saya banyak mengajar saya erti cinta dan sayang.Bagaimana untuk mempercayai,bagaimana untuk hidup berdua dan yang lebih penting hidup bersama orang lain.Orang seperti saya,mahir bekerja,tetapi kerap gagal untuk memberi peluang kepada orang lain.Suami saya tidak memaksa,dia hanya menunjuk jalan.Hidup bukan hanya untuk diri sendiri,tetapi juga orang lain.Dan saya,tidak perlu keseorangan,dia sentiasa bersama,tika suka dan duka.
Walaupun,masih banyak yang hanya berlegar dikotak pemikiran,sedikit demi sedikit,saya membukalebih banyak ruang untuk orang lain.

No comments:

Post a Comment