Sunday, July 17, 2011

Jom Masak

Menurut en suami,ingatan saya semakin merosot jika ingin dibandingkan sebelum ini.seperti biasa"denial process"sememangnya menjadi tabiat saya,mana boleh nak mengaku,:)tetapi bila difikir-fikir,asam garam bila umur semakin tua...mesti ada yang kurang atau beransur-ansur hilang.
Oleh itu,saya dengan penuh dedikasi ingin meletakkan resepi yang di khuatiri kian hilang.Takut juga"kemasinan"mulut en suami.Memasak sudahlah jarang-jarang,jadi sebelum terlewat,mari kita simpan di blog....


yang pertama,makaroni sup....

Pada awal perkahwinan,suami saya cukup gemar menjemput tetamu berkunjung.isterinya pula,bawang merah dan bawang besar masih tak pasti.Jadi di sebabkan faktor penjimatan kos,saya sering memasak makaroni sup.(resepi org yg tak rajin masuk dapur mcm saya).En suami paksa rela saya belajar dari ibu mertua.Dan saya pula tak pernah simpan dalam bentuk nota,hanya di kepala...

bahan-bahan
Makaroni yang mahal skit
ayam atau daging yg di potong atau di cencang
sup bunjut
daun kucai
tomato buah
daun bawang

..Jadi untuk adik-adik semua,rebuskan ayam dan air,bila mendidih letakkan makaroni,lepas tu bila makaroni lembut masukkan daun kucai dan tomato.jgn lupa garam ye...

Bila di hidang,campur bawang goreng ,dan kalau nak pedas ,letak tomato sos..Senang kan..?

No comments:

Post a Comment